Internetul este a doua utilitate în mediul rural

Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate, este concluzia BRAT în urma analizei asupra tendințelor și cifrelor referitoare la utilizatorii online în 2015.

Acest fapt a schimbat mediile tradiţionale – presa scrisă, radioul, televiziunea, panotajul -toate suferind transformări ale conţinutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, pentru că internetul a desprins conţinutul de canalul original şi l-a retransmis, prin mijloacele specifice, fie ajutând prin îmbăgățirea acestor canale tradiționale, fie limitându-le.

Internetul este a doua utilitate pe care românii și-o permit la sat

În ultimii ani, penetrarea Internetului a crescut exponenţial. În prezent, la nivel naţional sunt 8,8 mil. de utilizatori din care 6,5 mil. utilizează internetul în fiecare zi. 70% din populaţia oraşelor şi 44% din cea a satelor din România utilizează internetul. În mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani a crescut de peste 7 ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.

Acelaşi procent, 56%, reprezintă procentul persoanelor din mediul rural care au acces la Internet. Din acest punct de vedere, Internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces şi pe care şi-o permit.

În mediul urban, peste 95% din tinerii cu vârste între 14-24 ani utilizează internetul, procentul depăşind 98% în Bucureşti şi oraşele mari.

În mediul rural procentul este de 82%, dar având în vedere rata de creştere accentuată, cel mai probabil procentele se vor egaliza în câţiva ani.

internet

Pentru ce se utilizează internetul

75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului;

63% pentru accesarea unor siteuri de servicii;

84% pentru căutare de informații;

20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive, etc.

30% din populaţia din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor 14-24 ani;

26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operaţiuni bancare online lunar;

58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziţie pentru un produs.

Ce tip de conținut accesează românii pe internet

50% dintre utilizatori accesează pe internet site-urile unor ziare/ reviste,

o treime din populaţie ascultă radio online sau se uită la TV pe Internet;

din primele 15 site-uri din România sub aspectul numărului de vizitatori, 10 aparţin unor produse media lansate şi consacrate în media „tradiţională”.

Singurul indicator care a scăzut în ultimii 10 ani în ceea ce priveşte Internetul, este nivelul de încredere al populaţiei în informaţiile găsite pe internet. 60% dintre utilizatori declarau în 2005 că au încredere în informaţiile găsite pe internet, în timp ce doar 45% mai consideră acest lucru în prezent.

80 milioane clienți unici și 7 milioane de vizitatori online în 2015

Orașe

În 2005, 42% din utilizatorii de internet din mediul urban accesau internetul de acasă, în timp ce 26% de la un internet cafe.

În prezent, 89% utilizează internetul de acasă şi doar 8% de la internet cafe.

Evoluţia aceasta poate fi explicată şi prin dublarea numărului posesorilor de calculator în ultimii 10 ani, acesta ajungând la 70% în mediul urban în 2015, dar şi prin evoluţia spectaculoasă a posesiei de laptopuri, de la 1% din populaţie în 2005, la aproximativ 35% în prezent, în mediul urban.

În prezent, 40% dintre posesorii de telefon mobil din mediul urban deţin un smartphone, numărul acestora fiind de 4 ori mai mare prin comparaţie cu 2011. Şi în cazul altor dispozitive care permit accesul facil la Internet creşterea este similară: în 2011 doar 2% din populaţia oraşelor deţinea o tabletă, în prezent numărul acestora depăşeşte 14%, în timp ce penetrarea Smart Tv-urilor atinge deja 12% din populaţia urbană.

Mai mult de jumătate din utilizatorii de internet folosesc mai multe instrumente pentru a accesa internetul. Cei care foloseau înainte un singur dispozitiv au migrat către două şi chiar 3 tipuri de dispozitive diferite. Utilizatorii care accesează Internetul folosind 3 sau mai multe tipuri de dispozitive a crescut în mediul urban de 5 ori din 2011 până în prezent, de la 4 la 20%. În Bucureşti aproximativ 33% din populaţie foloseşte cel puţin 3 tipuri diferite de dispozitive pentru accesarea Internetului.

Sate

Mediul rural accesează Internetul cu precădere prin dispozitive mobile, aceasta fiind ”poarta de acces” a internetului la sate, datorită ofertelor operatorilor de telefonie, ofertelor integrate de internet şi cablu tv, accesibilităţii dispozitivelor mobile sub aspectul preţului de achiziţie.

În mediul rural 21% din utilizatorii de Internet folosesc minim 3 dispozitive diferite de acces, media fiind de 1,7 tipuri de device-uri folosite de către un singur utilizator, comparabilă cu media din mediul urban, care este 1,8 per persoană. Doar Bucureştiul şi oraşele foarte mari depăşesc ruralul din acest punct de vedere.

* BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise si a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizeaza investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *