Biroul Roman de Audit Transmedia a făcut astăzi (2 iulie 2015) cunoscute primele rezultate de audiență pentru presa scrisă, la nivelul întregii populații a României cu vârsta între 14 și 74 de ani. Este pentru prima dată când Studiul Național de Audiență (SNA) prezintă rezultatele de audiență ale presei scrise și pentru populația din mediul rural.

Presa scrisă atinge peste 35% din populația satelor, în timp ce acest procent se ridică la peste 60% în mediul urban.

Cum citesc românii ziare și/sau reviste

– 7,3 milioane de persoane, adică 58% din populația între 14-74 ani din România, citesc curent cel puțin o publicație. Dintre aceștia, 69% provin din mediul urban și 31% din mediul rural;

– femeile preferă revistele, iar bărbații citesc în mai mare măsură presa cotidiană și publicațiile locale (în cea mai mare parte tot publicații cotidiene), tendința manifestându-se mai pregnant în mediul rural;

– tinerii sub 24 de ani preferă revistele;

– persoanele cu vârsta între 35 și 54 de ani citesc cu precădere cotidiene;

– persoanele peste 64 de ani citesc puțin, în special reviste.

Interesul publicului pentru lectura presei crește odată cu nivelul educației persoanelor:

– în mediul rural se observă în mod special o preferință mult mai mare în comparație cu cea din mediul urban spre lectura presei în cazul persoanelor cu educație superioară;

– publicul cititor din mediul rural preferă presa locală celei naționale.

Populația din mediul rural cheltuie mai puțin decât cea din mediul urban:

– 54% dintre cei intervievați au declarat că nu au cumpărat nicio publicație în ultima lună, spre deosebire de 32% in mediul urban;

– 7% din populația de la sate are cel puțin un abonament la un ziar și 4% abonament la o revistă, procentul acestora reducându-se la jumătate în mediul urban.

Reading Newspaper

SNA este realizat pentru populația rezidentă din România cu vârsta între 14-74 ani (15.539.399 persoane conform INSSE – 1 ianuarie 2014). Acesta este realizat pe baza unui eșantion reprezentativ de 16.646 persoane, cu o marjă de eroare maximă de +/- 0.76%, la 95% interval de încredere. Studiul a fost realizat în perioada noiembrie 2013 – mai 2015, în parteneriat cu 3 companii de cercetare: GfK Romania, CCSAS și Metro Media Transilvania.

BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).